donderdag 12 oktober 2017

Nog meer van Leer. En een winterjas

Toen ik de jurken van de meiden uit de vorige post knipte, deed ik dat tegelijk met deze jurk. Zodoende kon er uit twee meter leer (imitatie) en twee meter tricot drie jurken. Hoe leuk is dat!

Het patroon komt uit de burda. En het zat direct als gegoten! Wat ben ik blij me deze jurk!







Ook maakte ik een groene leren rokje (imitatie) en van een soort strechachtig stofje wat heel mooi soepel valt een soort bloesje met voilant en leren kraagje.
Het draagt heerlijk. En het is weer eens iets anders dan donkerblauw. Het patroon van het rokje is het onderste deel van de jurk uit my image wat hier al vaker voorbij kwam. Het shirt is daar het bovendeel van, maar dan de taille naden een stuk rechter geknipt voor een soort bloezend effect.
De mouwen afgewerkt met leer.
De voliant en kraagje komen uit burda 09/2017.



Dan de jas. Tja. Een verhaal apart. Deze komt ook uit burda 09/2017. Het modelletje en stofkeuze van het jasje spraken mij direct aan. Helaas had de stoffenwinkel geen wollen stofje in het printje wat ik zocht. Wel een gewoon stofje met een klein stippeltje. Heel mooi en in de lengte rekbaar. En daar ging ik de mist mee in.
Het hele jasje volgens beschrijving gemaakt (doe ik anders nooit!) Ook de vlieseline volgens beschrijving. Maar het jasje werd zo stijf! Dus hup de vlieseline er weer uit. ( en dat had ik dus niet moeten doen, want dat werd het begin van heel veel ellende)

Toen de rits erin. Maar wat deed dat raar! En de voering was te kort, terwijl ik heel zeker was dat alles met dezelfde naadtoeslag geknipt was! Met een beetje rekken en trekken kwam het goed. Ja niet dus. Toen bobbelde de rits verschrikkelijk. Dus hup rits er weer uit. Vlieseline langs de rand, rits er weer in, en verder met waar ik gebleven was. Het leek allemaal op zijn pootjes terechtgekomen.

Maar eenmaal af viel me op de de jas bleef bobbelen en rimpelen terwijl het mooi glad hoort te zitten. Dus nieuwe vlieseline gekocht, jasje binnenste buitengedraaid en de vlieseline zo goed en zo kwaad als het ging er weer in gestreken. Ja ik vind dat je het blijft zien. En nee ik vind m niet zo mooi geworden als de bedoeling was. Het ziet er erg zelfgemaakt uit, en daar heb ik een verschrikkelijke hekel aan. Maar helaas. Ik ga hem maar gewoon dragen, want de stof was te duur om in de kliko te mikken, en hij is wel lekker warm door dat er een heerlijk warme voering in zit.


Wat een verhaal weer he!

16 opmerkingen:

  1. Dat zie je zelf alleen maar hoor. Op de foto vind ik het echt een jasje uit de winkel hoor. Echt heel goed gelukt. Ik vind het wel heel stoer dat je aan dit jasje bent begonnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je jurk en het groene setje zijn echt iets anders als wat je normaal maakt. Super leuk! Moet je vaker doen. Maar bij jou staat volgens mij alles wel. Je jas, wat een verhaal. Als je niets had gezegd had ik niets gezien ook. Ziet er zo echt prachtig uit hoor, en niet zelfgemaakt. Dat weet alleen jij. De moed zakt me nu wel in de schoenen, heb net een 'moeilijke'blazer voor mezelf geknipt en ben ik volgens het boekje aan het maken...brrr als dat maar goed afloopt. Groet en fijne vakantie alvast

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje! Dat komt vast goed met jou jasje!

      Verwijderen
    2. Dankje! Dat komt vast goed met jou jasje!

      Verwijderen
  3. Nee hij ziet er echt niet 'verschrikkelijk zelfgemaakt' uit.
    Wat ik zie is een mooi, sportief jasje met veel mooie details. Ik zou er niet aan durven beginnen.
    Je frustratie kan ik me wel voorstellen want eenmaal dat gepruts zie je zelf altijd terug en herinnert telkens weer aan de dingen die niet lukten.
    Ik denk dat je veel complimenten over dit jasje gaat krijgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind je jasje echt mooi!Alleen lijkt hij mij iets kort, maar dat komt misschien doordat je met de camera zo staat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is het model. Het hoort kort. En het advies voor mij was korte jasjes.

      Verwijderen
    2. Dat is het model. Het hoort kort. En het advies voor mij was korte jasjes.

      Verwijderen
  5. Wat maak jij toch leuke dingen ! Ben fan van je leren rok en bloesje. En je jasje ....of ie zo uit de winkel komt !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuke spullen maakte je. Het jasje ziet er helemaal niet zelfgemaakt uit hoor! Prachtig.
    Mooi dat leer!
    Dus jij knipt ook meer dingen tegelijk. Ik doe dat ook, dan krijg meer uit 1 lap!!

    Groetjes Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooie jurk! Ik zoek me suf naar het patroon, kun je me zeggen in welke burda het staat? Groeten, Irene

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hoi irene,

      dankje! Ik heb het voor je opgezocht. burda 05/2012

      Verwijderen
  8. ik vind je de jas juist erg leuk staan, gewoon gaan dragen hoor! Je maakt mooie kleding voor jezelf!

    BeantwoordenVerwijderen