woensdag 17 september 2014

jas in de maak

Vorige week was ik bij de stoffenkraam. Voor suzanne wil ik een lichtroze jas maken voor de winter.
Maar een wollen mantelstof hadden ze niet in die kleur. Wel een leer. In een heel mooie kleur licht roze. Precies de kleur die ik zocht.
Nu heb ik nog nooit (imitatie)leer genaaid, dus is dat best wennen.
Als jasje had ik een manteltje in gedachten met strikjes op de zakken/kleppen, strik op de rugpand en strik om de mouwen. 
als patroon koos ik een manteltje uit burda december.2012. Nu ik de jas aan het maken ben, krijg ik wel heel erg mijn twijfels of het wat gaat worden. De jas valt volgens mij behoorlijk ruim maar daar is op zich wel wat aan te doen. en de mouwen heb ik er verkeerd in gezet, dus die moet ik overnieuw doen, in de hoop dat we geen gaatjes blijven zien.





Hebben jullie tips hoe ik het leer mooi plat kan strijken? Het wipt namelijk steeds weer terug in de oude vorm, en hoe moet ik de zomen afwerken?


groetjes sarina

4 opmerkingen:

  1. Geen idee, nog nooit met leer gewerkt, maar ik vind het wel supermooi worden, net wat voor jou.
    Die kleur is leuk he, dat was me in de winkels ook al opgevallen.
    Gr, Klazina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat ziet er mooi uit! Ik kan je helaas geen tips geven, maar hoop dat het toch goed gaat komen. Die strikjes zijn prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh heel gaaf! Prachtige kleur dat roze, zoiets had ik voor Leah voor de zomer gemaakt, staat zo lief! Ik heb ook ooit iets van kunstleer gemaakt, een blazer voor Aron, maar had dat terugwippen niet. Misschien een keer goed natmaken en in model brengen? Ik had de zoom gewoon gestikt, ging prima. Succes, ik ben benieuwd naar het eindresultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Sarina,

    Je kunt leer (ook imitatie) plakken. Dat doe je door dubbelzijdig plakband na het stikken onder de naden te plakken. Je plakt dan de naden vast op het pand.

    Wat heel handig is, is om de naden voor het stikken al op elkaar te plakken, ipv spelden. Zo voorkom je gaatjes. Dat doe je natuurlijk bijnaden die je niet plat wil hebben.

    Verder kun je klemmetjes gebruiken ipv spelden om de panden op elkaar te klemmen. Volgens mij zijn het papierklemmetjes, pas wel op dat de randen niet scherp zijn anders krijg je lelijke plekken op je leer.
    Dit is wat ik bedoel: http://www.papierklem.nl/papierklemmen/foldback-clips.html

    Ook de zoom kun je plakken als je dat zou willen. Je zet dan de zijnaden en midden achternaad vast. De voorkant stik je waarschijnlijk door, dan stik je zo breed je beleg is, meestal 10 cm, dat ook door en dan stop je.

    Ik realiseer me dat ik een wat late reactie geef maar ik hoop dat als je de jas/blazer nog niet af hebt hier nog wat mee kunt.

    Plaats je nog even een foto van de jas als hij af is?

    Ik vind dat je goed kunt naaien. Je maakt mooie dingen, het ziet er altijd netjes en goed afgewerkt uit. In tegenstelling tot de meeste bloggers die vooral van produceren houden ;)


    BeantwoordenVerwijderen